نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت


درگذشت تاسف بار و ناگهاني امدادگر نمونه جمعيت هلال احمر مراغه جناب آقاي شهريار ارچين را به خانواده محترم ايشان و كليه امدادگران تسليت عرض مي نمائيم .

 

از طرف: ریاست وکارکنان جمعیت هلال احمر شهرستان شبستر



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 87
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : 2 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

اين طرح به پيشنهاد واحد امداد و نجات و با همكاري واحدجوانان جمعيت هلال احمر در سطح مدارس شهرستان شبستر برگزار گرديد .

در اين طرح آموزش راههاي مقابله با حوادث غير طبيعي مثل زلزله و نحوه امداد رساني در اين حوادث به دانش آموزان و راههاي مقابله و مقاوم سازي در مقابل حوادث به آنها اموزش داده شد .



:: موضوعات مرتبط: مانور زلزله مدارس , واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 659
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 2 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 

 وقتی که دست و یا پا بی حس می شود...
در بيشتر موارد حس سوزش و سوزن سوزن شدن در هنگامي که اندام ها بي حس شده است علامتي بي خطر است و نشاندهنده اين حالت ست که عصبي در اين ناحيه تحت فشار است ودر صورت تغيير وضعيت طي چند دقيقه عصب به حالت طبيعي برميگردد. از ديگر دلايل بي حسي اندام ها افزايش تهويه تنفسي است که در شرايط اضطراب اور ايجاد شده ولي در مواردي که بي حسي ناگهاني و غير قابل توجيه روي ميدهد ممکن است علامتي از يک بيماري جدي باشد که ميبايست تحت بررسي هاي دقيق قرار گيرد. از علل جدي بي حسي ميتوان به نقص جريان خون . روماتيسم مفصلي . اسکلروز مولتيپل . ديابت و سندرم تونل کارپ (فشرده شدن اعصاب در مچ دست که موجب بي حسي درانگشتان ودست ميشود) اشاره کرد . بي حسي ميتواند يافته اي هشدار دهنده است از يک سکته مغزي قريب الوقوع ياحملات گذراي ايسکميک که يک سکته مغزي کوچک است و به طور گذرا و موقتي علايمي نظير فلج و تاري ديد را ايجاد ميکند .اين حملات گذرا بدون درمان مناسب به سکته کامل منجر شده وممکن است عوارض جسمي و ذهني دائمي ايجاد ميکند . تسکين علائم: انچه مهم است اين است که علايم را کم اهميت در نظر نگيريم حتي اگر براي چند ثانيه طول بکشد . در صورت ايجاد بي حسي بطور ناگهاني و يا ضعف در هر نقطه از بدن بدون وجود توضيح قانع کننده در اسرع وقت بايد به اورژانس مراجعه کرد . ورزش مرتب نظير راه رفتن و دويدن و شنا کردن جريان خون را افزايش ميدهد و به کاهش وقوع بي حسي در وضعيت هاي بدني مختلف کمک ميکند و انتخاب نوع ورزش نيز مهم است مثلا ورزش هايي مثل دوچرخه سواري باعث بيحسي اندامها شده ووضعيت را تشديد ميکند. مصرف دخانيات باعث اختلال جريان خون ميگردد و احتمال بروز بي حسي را افزايش ميدهد. اگر بيشتر در ناحيه باسن دچار بيحسي ميشويد احتمال دارد مربوط به کيف جيبي و يا محتويات جيب عقب شما باشد و ايجاد مشکل مينمايد وباعث ايجاد فشار برروي عصب سياتيک که از ميان عضلات باسن ميگذرد مينمايد. اگر براي مدت طولاني کارهاي تکراري انجام ميدهيد مثل ماشين نويسي و خياطي و ... ممکن است به سندرم تونل کارپ دچار شويد .لذا اگر هر 30 تا 60 دقيقه يکبار به خود استراحت دهيد ودر اين بين چرخشهاي ملايمي به مچ دست دهيد ميتوانيد از ايجاد اين مشکل جلوگيري نماييد.
 


:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 44428
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 1 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

عكس يافتن كودك 12 ساله غرق شده در آبگير دريان توسط امدادگران جمعيت هلال احمر شبستر

 

غرق شدگي :
غرق شدگي يكي از علل مرگ ومير بچه ها و نوجوانان است . عوامل زمينه ساز عبارتند از : بيماري صرع , عقب ماندگي ذهني , نداشتن آشنايي كافي با قوائد شناگري , افزايش استفاده از قايق هاي روباز و تندرو به خصوص شنا در مناطق حفاظت نشده .
هيچگاه فكر نكنيد كه كسي كه زير آب مانده ( حتي براي چند دقيقه ) حتماً مرده است . بعضي از افراد بعد از حتي نيم ساعت كه زير آب ماندشان در اب سرد گذشته است , زنده مانده اند .اين امر بع اين علت امكان پذير است كه در آب سرد , روند سوخت وساز بدن كند شده و مغز مي تواند با وجود فقدان اكسيژن براي مدت طولاني تري زنده بماند .
اقدامات اوليه :
در مواجهه با فرد غرق شده , بايد ابتدا وي را به كمك وسائلي از قبيل حلقه نجات , تكه الوار يا طناب بلند از آب خارج كرد .بايد اين نكته را در نظر داشت كه تنها زماني فرد مي تواند مستقيماً اقدام به نجات مصدوم كند كه اولاً دوره آموزشي نجات غريق را گذرانده باشد , چرا كه امكان غرق شدن يك ناجي فاقد صلاحيت , بسيار زياد است .
وقتي كه فرد غرق شده را از زير آب بيرون مي آوريد , شروع به تنفس دهان به دهان نماييد و در همين حال سعي كنيد كه فرد غرق شده را به سمت ساحل يا خشكي ببريد .
بايد بلافاصله پس از خروج مصدوم بيهوش از آب , ابتدا دهان وي را از گل و لاي و شن پاك كرد . نبايد وقت را براي خارج كردن آب از ريه ها و معده هدر داد . به وضعيت تنفسي و ضربان قلب دقت شود . در صورتي كه مصدوم تنفس و ضربان قلب نداشت به سرعت عمليات احياي قلبي ريوي CPR را شروع مي كنيم .
مجدداً تاكيد مي شود , نبايد وقت را براي خارج كردن آب از ريه ها تلف كرد , چرا كه با دادن تنفس مصنوعي قوي و مناسب تمام آب از ريه ها جذب بدن مي شود . در اوايل , تنفس مصنوعي قدري مشكل است ولي با جذب آب به بدن , تنفس دادن راحت تر مي شود . اگر طي عمليات احيا فرد مصدوم استفراغ كرد , فوراً او را به پهلو , وضعيت بهبودي ( ريكاوري ) برگردانده تا مواد مستفرغه وارد ريه ها نشود . گاه ممكن است طي تنفس مصنوعي مقداري هوا وارد معده شود كه خطر استفراغ دارد . در چنين مواردي فرد مصدوم را به شكم خوابانيده و دست هاي خود را به صورت ضربدر به دور شكم حلقه نمايد و مختصري بالا بكشد تا هوا و آب از معده اش خارج شود . بايد توجه داشت اين عمل تنها در مواردي كه اشكال تنفسي وجود دارد انجام شود .
نكته :
در فردي كه به داخل آب هاي كم عمق شيرجه رفته و با سر به زمين برخورد كرده است , خطر قطع نخاع گردني و فلج اندام ها وجود دارد . در مواجهه با چنين مواردي هنگام جابجايي و عمل احيا , بايد بسيار احتياط نموده و سعي كرد تا كوچكترين حركتي به سر و گردن وي وارد نشود . همچنين در صورت نياز به عمليات احياي قلبي ريوي بايد از مانور فشار به فك استفاده كرد تا از آسيب به نخاع و ستون فقرات جلوگيري شود .
نكته بسيار مهم
كليه افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اوليه حتي اگر كاملاً هوشيار باشند , بايد به سرعت به بيوارسخان منتقل شوند , چرا كه آب جذب شده مي تواند عوارض خطرناك و كشنده اي براي فرد داشته باشد .

 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : 1 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

علایم تشنج چیست؟

وقتی کودکی تشنج میکند ممکن است شما هریک ازاین علایم راببینید:
۱-کودک دچار اختلال هوشیاری شودیعنی اطرافیان رانشناسد متوجه زمان ومکان نباشد،به صدازدن شماپاسخ ندهد یا بیهوش روی زمین بیفتد.
۲-حرکاتی غیر ارادی در اعضای بدن کودک ظاهر شود این حرکات ممکن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیرکند.ممکن است کودک به شدت دست وپابزند،روی زمین بیفتد،سروچشمهای کودک به یک طرف بچرخد یا اینکه فقط یک دست یا یک پای کودک دچار حرکات تکان دهنده شدید شودواین حالت چند ثانیه تا چنددقیقه طول بکشد معمو لأ این حملات کمتر از ۱۰دقیقه طول میکشد.
۳-ممکن است کودک درزمان حمله کنترل ادرار خود را از دست بدهد.
۴-گاهی کودک به صورت ناگهانی رفتاری غیر عادی نشان میدهد مثلأ بدون آنکه متوجه اطراف باشد،شروع به دویدن میکند.
۵-ممکن است کودک برای چند لحظه به نقطه ای خیره شده ودر این مدت متوجه اطراف نباشد.·
   آیاهر کودکی یک بار تشنج کند،تا اخر عمر دچار حملا ت تشنج خواهد شد ؟
در سنین۶ماه تا۵سالگی مغز کودکان به افزایش درجه حرارت بدن حساس است در نتیجه۳-۴در صد کودکان در این سنین با تب های شدید(بیش از۳۸درجه)دچار تشنج میشوند. اکثریت این کودکان بعد از سن۵سالگی دچار تشنج نمیشوند.شایعترین سن برای تشنج ناشی از تب۱۸-۱۴ماهگی است وزمان آن ازچندثانیه تا۱۰دقیقه طول میکشد وبندرت تشنج ناشی ازتب بیش از یکبار اتفاق میافتد.
· علت تشنج همراه باتب چیست؟
 بیشترمواقع تشنج همراه با تب دراثر عفونتهای ویروسی دستگاه تنفس فوقانی یاعفونت حاد گوش میانی ایجاد میشود.گاهی ممکن است علت تشنج باتب مننژیت باشد.
آیا تشنج درنوزادان شایع است؟
تشنج در نوزادان چه علایمی دارد؟
علت تشنج در نوزادان چیست ؟
لازم به ذکر است کودکان قبل از سن ۶ ماهگی که شامل نوزادان نیز می شوند به علت تب بالا دچار تشنج نمی شوند
×اگر کودک شما مبتلا به حملات تشنج در زمان تب می شود به این نکات دقت فرمائید :
۱- هرگاه کودک شما به علت سرماخوردگی یا هر عفونت دیگری دچار تب شدید شد حتما ” با استفاده منظم از داروی ضد تب ( استامینوفن ) و پا شویه با آب ولرم تب کودک را کاهش دهید .
۲- هیچگاه برای کاهش تب کودک از آسپرین یا آمپول های تب بر استفاده نکنید .
۳- کودک رابرای بررسی علت تب نزد پزشک ببرید .
۴- در صورتی که پزشک احتمال مننژیت را در کودکی بدهد کشیدن مایع نخاع کودک جهت آزمایش و تشخیص بیماری ضروری است . در این زمینه با پزشک همکاری کنید .
۵- اگر کودک شما سابقه تب و تشنج دارد با نظر پزشک در زمان تب شدید علاوه بر استامینوفن و پاشویه کردن کودک از داروی ضد تشنج به مقداری که پزشک دستور داده استفاده کنید تا از تشنج کودک پیشگیری شود .
۶- اگر بعد از تشنج کودک پزشک دستور داد تا کودک شما به مدت طولانی ( حدود ۲ سال ) از داروهای ضد تشنج استفاده کند .
حتما ” این داروها را طبق دستور در زمان مناسب مصرف کنید و از کم کردن یا قطع کردن خود سرانه داروها بپرهیزید .
· اگر کودک شما مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) است به این نکات دقت فرمائید :
۱-   کودک شما تا زمانی که پزشک دستور دهد باید داروی ضد تشنج مصرف کند .
۲- هیچ گاه دارو را خود سرانه قطع نکنید یا مقدار آن را کاهش ندهید .
۳- کودکان مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) باید همواره مراقبت شوند بدون انکه فعالیت جسمی ایشان محدود شود . در زمان انجام کارهای حساس مثل شنا یا استحمام حتما” از نزدیک مراقب کودکتان باشید . اگرکودکتان تمایل به بالا رفتن از بلندیها ، درخت یا وسایل بازی دارد نزد کودکتان بمانید .
۴- در صورتی که کودکتان دچار حمله تشنج شد او را به پهلو بخوابانید جسم سفتی ( چوبی یا چرمی یا پارچه ای ) بین دندانهای کودک بگذارید تا زبانش در اثر قفل شدن دندانها آسیب نبیند . اطراف کودک را خلوت کنید و لباسهای تنگ یا زیور آلات را از گردن او باز کنید تا راحتتر نفس بکشد .در زمان تشنج هیچ ماده خوراکی یا آب را وارد دهان کودک نکنید و سریعا” او را به بیمارستان برسانید .


:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 552
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : 1 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 
اصطلاح‌ ((آنژين‌ صدري‌)) از نظر لغوي‌ به‌ معناي‌ «فشردگي‌ قفسه‌ سينه‌» است‌. وقتي‌ شريان‌هاي‌ کرونر که‌ تأمين‌کننده‌ خون‌ عضله‌ قلب‌ هستند، تنگ‌ بشوند و نتوانند نياز قلب‌ را طي‌ فعاليت‌ بدني‌ يا هيجانات‌، با رساندن‌ خون‌ کافي‌ تأمين‌ کنند، آنژين‌ صدري‌، بيمار را وادار به‌ استراحت‌ مي‌کند؛ درد، مدت‌ کوتاهي پس‌ازاستراحت‌برطرف‌خواهدشد.
 • تشخيص‌
 درد فشاري‌ (مثل‌ گيره‌) در مرکز قفسه‌ سينه‌ که‌ اغلب‌ به‌ فک‌ و به‌ سمت‌ انتهاي‌ يک‌ يا هر دو دست‌ تير مي‌کشد.تسکين‌ درد با استراحت‌ تنگي‌ نفس‌ ضعف‌ که‌ اغلب‌ شديد و ناگهاني‌ است‌. احساس اضطراب‌
اهداف‌
کاهش‌ فشار وارد شده‌ روي‌ قلب‌ با وادار کردن‌ بيمار به‌ استراحت‌
در صورت‌ لزوم‌، درخواست‌ کمک‌هاي‌ پزشکي‌ و کمک‌ به‌ بيمار با درمان‌ دارويي
هشدار!
 اگر درد پايدار بود يا مجدداً بروز کرد، به‌ حمله‌ قلبي‌ مشکوک‌ شويد. با مرکز اورژانس‌ تماس‌ بگيريد و آمبولانس‌ درخواست‌ کنيد. يک‌ دوز کامل‌ (300 ميلي‌گرم‌) از قرص‌ آسپيرين‌ به‌ بيمار بدهيد تا بجود. به‌ طور مداوم‌، علايم‌ حياتي‌ (سطح‌ پاسخ‌دهي‌، نبض‌ و تنفس‌) را کنترل‌ و ثبت‌ کنيد . اگر بيمار بي‌هوش‌ شد، راه‌ تنفسي‌ را باز و تنفس‌ را کنترل‌ کنيد؛ آماده‌ باشيد تا در صورت‌ لزوم‌، احياي‌ تنفسي‌ و ماساژ قفسه‌ سينه‌ را آغاز کنيد .
1) به‌ بيمار کمک‌ کنيد تا بنشيند. اطمينان‌ حاصل‌ کنيد که‌ بيمار احساس‌ راحتي‌ دارد و به‌ او اطمينان‌ خاطر بدهيد. اين‌ عمل‌، تنفس‌ وي‌ را تسهيل‌ خواهد کرد.
2) اگر بيمار، داروهاي‌ آنژين‌ (مثلاً قرص‌ يا اسپري‌هاي‌ افشانه‌اي‌ يا تلمبه‌اي‌) را در اختيار دارد، اجازه‌ دهيد خودش‌ آنها را استعمال‌ کند. در صورت‌ لزوم‌، شما هم‌ در مصرف‌ دارو به‌ او کمک‌ کنيد.
 3) بيمار را تشويق‌ کنيد که‌ استراحت‌ کند و ناظران‌ را از محل‌ دور کنيد. اين‌ حمله‌ بايد ظرف‌ چند دقيقه‌ برطرف‌ شود.                       شنج عبارت است ازاختلال موقتی درمغز،این اختلال دو عملکرد وخصوصیت دارد
 اول اینکه : به صورت ناگهانی آغازمیشود
دوم اینکه :   غیرارادی وغیر قابل کنترل است

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : 1 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

من از ياد دادن آنچه كه ياد گرفته ام، هرگز خسته نشده ام. اين تنها خدمت ناچيزي است كه مي توانم آن را به خود نسبت دهم.((كنفوسيوس))

 

 فهميدن هميشه بهتر از آموختن است.((گوستاولوبون))

آن كس كه جرات انجام كارهاي شايسته را دارد، انسان است.((ويليام شكسپير))

 

مردي را كه آماده آموختن است تعليم ندادن، انساني را به هدر دادن است، مردي را كه آماده آموختن نيست تعليم دادن، سخن به هدر دادن است، خردمند نه انسان را به هدر مي دهد و نه سخن را.((كنفوسيوس))

 



:: موضوعات مرتبط: سرگرمي و سخنان آموزنده بزرگان , ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 93
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : 1 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 

 

برنامه آموزشی کار با پمپهای آب برای امدادگران جمعیت

 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , دوره بازآموزی و آموزش کار با پمپها , ,
:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 اهم فعاليتهاي واحد امدادونجات شهرستان شبسترتوسط تيم امدادي با مسئوليت آقاي تقي خبازي مسئول امداد

1-شركت در سيل كوزه كنان بااعلام امدادونجات استان در روز يكشنبه مورخه  12/2/1389

 

 

 

 



 

2-شركت در امدادرساني به سيل زدگان شهرستان سراب با اعلام امدادونجات استان از روز سه شنبه مورخه 14/2/1389 الي روز پنج شنبه مورخه  16/2/1389  با حضور 3امدادگر و3نيروي رسمي

3- شركت در امدادرساني به سيل زدگان شهرستان مرند با اعلام امدادونجات استان از روز شنبه مورخه18/2/1389

 

4- شركت درمانور زلزله در هفته هلال احمر درمهد كودك غنچه لر مورخه21/2/1389روز سه شنبه

 

 

 

5- شركت در كمك رساني تصادف محور صوفيان 4كشته 1مجروح ميان 3فقره خودرو مورخه 8/3/1389

 

 

6-شرکت در کمک رسانی اتش سوزی باغات دیزج خلیل مورخه16/3/13889

 

7-انتقال مصدوم از دادگستر ی شبستر به بیمارستان شبستردرتاریخ 22/3/1389

8-انتقال مصدوم تصادفی از سه راهی ملک زاده به بیمارستان شبستردر تاریخ 23/3/1389

 

9-شرکت در کمک رسانی به سیل زدگان مرند به مدت 2روز 27/3/1389

10-اطفا حریق کوههای تسوج در تاریخ

11- خارج کردن مصدوم از داخل چاه در تاریخ 11/6/1389



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , تصادفات و امداد رسانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : 29 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

جمع آوري كمكهاي نقدي به مردم ستمديده غزه توسط واحد جوانان جمعيت هلال احمر شبستر



:: موضوعات مرتبط: واحد جوانان جمعيت هلال اجمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 28 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

حلول ماه محرم و شهادت مظلومانه امام حسين (ع) را به تمام مسلمين جهان تسليت عرض مي نمايم  .

عالم همه قطره و دریاست حسین ،

خوبان همه بنده و مولاست حسين،

 ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش ،

از بس که کَرَم دارد و آقاست حسین

" با تشكر : رحيم رحيمي سرپرست جمعيت هلال احمر شهرستان شبستر "



:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 89
|
تعداد امتیازدهندگان : 30
|
مجموع امتیاز : 30
تاریخ انتشار : 28 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

·      مشارکت کنندگان و نوع مشارکت آنان:

 1-             شرکت شيار ماکارون

نوع همکاری : تامين قسمتی از ماکارونی های سبد غذايی طرح .

2-             شرکت ابتکار ماکارون

نوع همکاری : تامين قسمتی از ماکارونی های سبد غذايی طرح .

3-             شرکت رب آذرچین                                        

نوع همکاری : تامين قسمتی از رب گوجه فرنگی های سبد غذايی طرح .

4-              کارخانه آی سودا شکلات شبستر

نوع همکاری : تامين قسمتی از مواد غذايی ،  سبد غذايی طرح .

5-             کارخانه آی سودا ماکارون بندر شرفخانه

نوع همکاری : تامين قسمتی از ماکارونی های سبد غذايی طرح .

6-             شرکت پلی اتيلن دريان

نوع همکاری : تامين قسمتی از مواد غذايی، سبد غذايی طرح .

7-             شرکت پلی اتيلن بندر شرفخانه

نوع همکاری : تامين قسمتی از مواد غذايی ،  سبد غذايی طرح .

 

 

 

·      اقلام و مقدار کالاهای اهدايی به محرومين :

-        سبد غذايی شامل:

1.              کارتن جهت بسته بندی به ازای هر خانوار يکعدد به ارزش -/000/12 ريال

2.              کيسه نايلونی در هر کارتن به تعداد 4 عددبه ارزش-/000/5ريال.

3.              برنج به مقدار 5کيلو به ارزش -/500/87 ريال .

4.              رب گوجه فرنگی يک قوطی به ارزش -/000/15 ريال.

5.              روغن مايع يک ليتری به ارزش -/500/17 ريال

6.              ماکارونی 2 بسته نيم کيلوئی به ارزش -/000/16 ريال

7.              رشته سوپ 3 بسته به ارزش -/000/18 ريال

8.              کنسرو عدس يکعدد به ارزش -/000/5 ريال

9.              شلوار لی يک ثوب به ارزش -/000/120 ريال

10.       شکر يک کيلو به ارزش -/000/11 ريال

11.       خرما يک قوطی به ارزش -/000/32 ريال

12.       کنسرو ماهی يکعدد به ارزش -/000/18 ريال

 ·      ارزش خدمات ارائه شده و تعداد بهره وران طرح :

 1)             تعداد يکصدبسته سبد غذايی توزيع شده جمعاً به ارزش-/000/000/36 ريال

2)                تعداد يکصد خانوار از خدمات ارائه شده طرح بهره مند شدند .

3)                تعداد بهره وران بر حسب جمعيت هر خانوار در حد متوسط 4 نفر جمعاً به تعداد 400 نفر جمعيت از خدمات طرح همای رحمت بهره مند شدند .

4)                تعداد 15 نفر از امداد گران ، داوطلبان و جوانان هر کدام به مدت 7 روز و هر روز 3 ساعت جمعاً به ميزان 315 ساعت فعاليت فيزيکی داوطلبانه داشته اند .

5)                تعداد 5 نفر از کادر رسمی به مدت 10 روز و هر روز 3 ساعت جمعاً به ميزان 150 ساعت کاری مفيد فعاليت داوطلبانه داشته اند .

6)                تعداد خودروهای بکار گرفته شده :

1.تعداد يکدستگاه وانت نيسان به مدت 10 روز هر روز 3 ساعت به ارزش کاری -/000/600 ريال

 2. تعداد 2 دستگاه سواری شخصی به مدت 10 روز هر روز 2 ساعت به ارزش کاری -/000/400 ريال

 3. تعداد يکدستگاه موتور سيکلت به مدت 10 روز هر روز 2 ساعت به ارزش کاری -/000/200 ريال

 4.   ارزش سوخت  بنزين  مصرفی در طول طرح همای رحمت  به  مبلغ -/000/800 ريال

 5. ارزش برق ، آب مصرفی در طول طرح همای رحمت به مبلغ -/000/200 ريال

 ·      خدمات ارائه شده در طرح ملی همای رحمت در يک نگاه:

1.  تعداد داوطلبان شرکت کننده 15 نفر به ميزان 315 ساعت کاری.

2.  تعداد 5 نفر از کارکنان شرکت کننده به ميزان 150 ساعت کاری.

3.  تعداد کارخانجات،اصناف و خيرين شرکت کننده به تعداد 32 نفر.

4.  تعداد سبد غذايی توزيع شده به تعداد يکصد سبد غذايی.

5.  تعداد بهره وران يکصد خانوار در مجموع به تعداد 400 نفرجمعيت.

6.  ارزش ريالی خدمات ارائه شده -/000/200/38 ريال .

 



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , طرح همای رحمت , ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 57
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : 27 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

مقدمه :

احتراماً در راستای اجرای دستورالعمل سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر جمهوری اسلامی ايران در خصوص اجرای طرح ملی همای رحمت در جمعيت هلال احمر با کسب مجوز از سوی حوزه معاونت امور داوطلبان به منظور اشاعه و ترويج فرهنگ و سيرهِ علوی آن امام همام با تشکيل جلسات متعدد با همکاران ، داوطلبان و امداد گران و همچنين اصناف و کسبه و خيرين شهرستان نسبت به هماهنگيهای لازم اقدام و با ترکيب و اکيپ بندی برنامه ريزی و اقدامات ذيل را بعمل آورديم :

 

·      اکيپ هماهنگی :

1-   پس از برگزاری جلسات متعددوتوجيح همکاران ،داوطلبان،امدادگران و خيرين کليه همکاران ،داوطلبان و امدادگران با دريافت برنامه های کاری خودشان زمينه را جهت اجرای طرح همای رحمت هم در رابطه با جمع آوری ، تفکيک و بسته بندی سبد غذايی با تمام توان آماده و اقدامات بعدی را انجام دادند .


2-   آقايان تقی خبازی ، عليرضا داغستانی ، ايوب رضالو و بهزاد افکاری جهت هماهنگی و دريافت کمکهای نقدی و غير نقدی خيرين و مشارکت کنندگان در طرح همای رحمت به محل کسب آنها و کارخانجات اعزام و پس از دريافت کمکهای خيرين به جمعيت هدايت کننده و ميزان مشارکت خيرين را ثبت می نمودند .

 

3-    دررابطه با جذب مشارکت خيرين تعداد يکدستگاه وانت نيسان متعلق به جمعيت هلال احمر شبستر و تعداد دو دستگاه سواری شخصی متعلق به آقايان تقی خبازی و عليرضا داغستانی بوده به مدت ده روزو هرروز2 الی 4 ساعت فعاليت کاری و فيزيکی داشته اند .

 

 

اکيپ برنامه ريزی :

1.   مسئوليت برنامه ريزی طرح مستقيماً به عهده آقای عليرضا داغستانی (مسئول امور داوطلبان)بوده و با همکاری و همياری آقای تقی خبازی توانسته اند به نحو احسن در ارائه خدمات داوطلبانه و بشر دوستانه در اين ماه پربرکت به محرومين عزيز خدمت نمايند .

2.     شناسايی محرومين که پس از دريافت ليست نسبت به بررسی آن که بصورت گروهی بوده و بعهده آقايان تقی خبازی، عليرضاداغستانی،ايوب رضالو ،بهزاد افکاری و خانم زرانگيز قربانی و چند تن از داوطلبان و امدادگران می باشد مستحق بودن مددجويان تائيد و برنامه زمانی توزيع سبد غذايی به آنان ابلاغ می شده.

 

 

·      اکيپ بسته بندی :

در رابطه با بسته بندی که مسئوليت آن بعهده خانمها زرانگيز قربانی،رعنا ترکمانيان افشار و سعيده صفی زاده بوده زير نظر آقای عليرضا داغستانی و مشارکت تعداد 15 نفر از اعضای داوطلبان ، امدادگران و جوانان هم در امر تفکيک ،بسته بندی و آماده سازی سبد غذايی به مدت 7 روز همکاری داشته اند .

·      اکيپ توزيع کننده :

توزيع سبد غذايی تهيه شده که موکول بود در ايام شب های ليالی قدر به مرحله اجرا در آيد در دو مقطع زمانی صورت گرفت .

الف) به مددجويانی که مقرر شده بود به درب منازلشان برده و تحويل شود توسط آقايان عليرضا داغستانی ، تقی خبازی و ايوب رضالو انجام می گرفت .

ب) به مدد جويانی که بصورت متفرقه و يا از روستاهای اطراف مراجعه می نمودند در محل جمعيت هلال احمر توسط همکاران آقای عليرضا داغستانی و خانم زرانگيز قربانی تحويل و رسيد دريافت می شده .

 

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , طرح همای رحمت , ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 27 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

  طرح  تهیه کمک جهیزیه برای نوعروسان بنا به پیشنهاد خانه داوطلبان بانوان به جمعیت هلال احمر شبستر درسه ماه متوالی " فروردین ، اردیبهشت و خرداد"  توسط  واحد داوطلبان جمعیت هلال احمر شهرستان شبستر انجام شد .

که به سه نوع عروس لوازم زیر از قبیل یخچال ، گاز،یک تخته فرش ماشینی ، ظرف و ظروف اشپزخانه ،ست پلاستیکی وآبکش ، سماور گازی ،ست چینی جات (لیوان،بشقاب،پارچ،استکان)وغیره تقریبا" به ارزش ریالی  30.000.000ریال در سه مرتبه هرماه یکسری داده شد . این طرح با همکاری عده ای از داوطلبان و خیرین شهرستان شبستر انجام گردید.

 

 

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , تهیه جهیزیه برای مستمندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : 27 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

طرح خونگیری بنا به پیشنهاد جمعیت هلال احمر شبستر به سازمان انتقال خون تبریز  که در تاریخ 25/1/89 برگزار گردید که از حدود 130 نفر مراجعه کننده  95 نفر حائز شرایط اهداء خون بوده اند .این طرح در جمعیت هلال احمر شهرستان شبستر برگزارگردید   

 

 


همچنين اين طرح در ماه مبارك رمضان امسال توسط واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر در تاريخ 89/5/25 برگزار گرديد .



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , طرح خونگيري , ,
:: بازدید از این مطلب : 418
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : 27 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

طرح  غبارروبی و گل بارانی مزار شهداء  و ديدار از خانواده شهداء بنا به پیشنهاد خانه داوطلبان به جمعیت هلال احمر شبستر در هفته ی هلال احمر در مورخه 22/2/89 توسط واحد داوطلبان جمعیت هلال احمر شبسترانجام شد که در این طرح داوطلبان که تعداد آنها 50 نفر بودند ،پس از غبارروبی مزار شهداء با آب و گلاب ونثار دسته گل و فاتحه برمزار شهداءازمقام والای شهادت تجلیل به عمل آوردند .هزینه این طرح بالغ بر مبلغ 4.000.000 ریال می باشد ..


 

دیدار از خانه سالمندان و معلولین شهرستان شبستر بنا به پیشنهاد خانه داوطلبان به جمعیت هلال احمر شبستر در هفته ی هلال احمر در مورخه 18/2/89 توسط واحد داوطلبان جمعیت هلال احمر شبسترانجام شد که در این طرح داوطلبان که تعداد آنها 10 نفر بودندبا دلجویی از سالمندان  و معلولین وباپذیرایی با شیرینی بالغ بر مبلغ1.000.000  ریال می باشد .

 

 



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : 27 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 


تنظيم تعهد نامه با مهد كودك هاي شهرستان شبستر با همكاري جمعيت  هلال احمر شبستر براي طرح غنچه هاي هلال .اين طرح براي اولين بار در سال 88 با همكاري واحد جوانان جمعيت هلال احمر شبستر در مهد كودك غنچه لر برگزار شد و هم اكنون در مهدكودكهاي دارا و سارا ، مهدكودك سفيدبرفي، مهدكودك غنچه لر برگزار خواهد گرديد.

كودكان مهدهاي غنچه‌هاي هلال از آغاز امسال با نحوه كاربرد وسايل موجود در كوله پشتي «مدد و مهربان»، آشنايي با موضوع زلزله، آموزش تمرين در زمان سيل، آشنايي با موضوعات امداد و نجات، آموزش گره‌هاي امدادي، آموزش روش‌ باز كردن مجاري تنفسي و آموزش موضوعات آتش‌سوزي و سوختگي را فرا خواهند گرفت.اين كودكان تمام اين آموزش‌هاي امدادي را بر اساس نوع سن و شرايط جسمي خود از مربيان جمعيت هلال احمر فرا مي‌گيرند.

اين طرح توسط واحد جوانان جمعيت هلال احمر شهرستان شبستر انجام خواهد پذيرفت .

 



:: موضوعات مرتبط: طرح غنچه های هلال , ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : 27 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

دیدار از خانه سالمندان و معلولین شهرستان شبستر بنا به پیشنهاد خانه داوطلبان به جمعیت هلال احمر شبستر در هفته ی هلال احمر در مورخه 18/2/89 توسط واحد داوطلبان جمعیت هلال احمر شبسترانجام شد که در این طرح داوطلبان که تعداد آنها 10 نفر بودندبا دلجویی از سالمندان  و معلولین وباپذیرایی با شیرینی بالغ بر مبلغ 1.000.000ریال می باشد .

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 1000
|
امتیاز مطلب : 38
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

نکاتی در خور توجه برای امدادگران و نجاتگران

نجات و زنده نگه داشتن و مصدوم

جلوگیری از شدت یافتن ضایعه

کمک به بهبود حال مصدوم تا انتقال او به مراکز درمانی وظایف کمک دهنده در سطح کمکهای اولیه بوده به هیچ عنوان نباید در امور پزشکی و درمانی که صلاحیت آن را ندارند دخالت نماید .

اصول طلایی

خونسرد باشید ، به حریم خصوص فرد را احترام بگذارید

بدترین حالت را تصور کنید

کمکهای اولیه خود را معطوف به بدترین احتمالات کنید

سعی کنید شما آسیب بیشتری وارد نکنید

تصور نکنید آسیبها تنها آنهایی هستند که شما می بینید .

تصمیم گیری را به فرد مصدوم واگذار نکنید

آسیب بیشتری وارد نکنید

راه تنفس فرد بیهوش را مسدود نکنید .

هرگز فرد بیهوش را به حالت طاقباز (به پشت ) یا دمر (به شکم ) نخوابانید .

هرگز زیر سر فرد بیهوش چیزی نگذارید ، زیرا ممکن است این کار باعث بسته شدن راه تنفس وی شود

هرگز مایعی داخل دهان فرد بیهوش نریزید یا چیزی در آن نگذارید (مثل آب یا قرص )

هرگز جسمی را که به داخل بدن فرو رفته و گیر کرده است بیرون نیاورید

هرگز مصدومی را که احتمال آُسیب دیدگی ستون فقرات او وجود دارد جابجا نکنید ، مگر آنکه خطری فوری جان او را تهدید کند. حرکت دادن کمر یا گردن در چنین مصدومانی ممکن است باعث آسیب نخاع و موجب فلج گردد.

هرگز عضو آسیب دیده را بدون محافظت از محل آسیب دیدگی حرکت ندهید زیرا ممکن است رگهای خونی و اعصاب مجاور استخوان شکسته شود .

اگر احتمال آسیب دیدگی سر ، گردن ، پشت ، یا کمر مطرح است ، باید این موضوع را هنگام باز کردن راه تنفسی او در نظر بگیرید ، برای این کار سر مصدوم را به عقب خم نکنید و فقط چانه را بالا بکشید .

احساس مزه شور در دهان نشانه نشست مایع مغزی نخاعی است ، هرگز جلوی جریان آزاد مایع مغزی نخاعی را نگیرید زیرا ممکن است این کار باعث افزایش فشار داخل جمجمه گردد.

در صورت وجود صدمات سر یا بیه.ش بودن مصدوم باید او را به عنوان مصدوم با صدمه نخاعی تلقی نمایید .

نباید سعی در جا انداختن استخوان یا عضو جابجا شده یا بیرون آمده از زخم کنید .

نباید برای به هوش آوردن مصدوم ، روی صورتش آب بپاشید یا به صورت او سیلی بزنید یا محکم تکانش دهید


مصدو م داخل اتومبیل

معمولاً نیازی نیست که قبل از رسیدن آمبولانس و امدادگران ، مصدوم را از داخل خودرو بیرون آورید . بدانید که غالباً پس از بروز سانحه رانندگی خودرو آتش نمی گیرد. خودرو را خاموش کنید و ترمز دستی را بکشید ، اما اگر مصدوم در معرض خطری فوری است و باید او را بیرون آورید ، اول گردن و کمر او را با یک تخته بی حرکت کنید :

1- یک حوله یا روزنامه تا شده که در داخل پارچه ای قرار داده اید به دور گردن مصدوم بپیچانید تا بی حرکت شود .

2- پشت مصدوم یک تخته بگذارید ، برای انجام این کار نباید هیچ حرکت اضافی به کمر یا گردن او بدهید .تخته باید از سر تا باسن مصدوم امتداد داشته باشد .

3- بدن مصدوم را حداقل از چهار موضع به تخته ببندید ؛ دور پیشانی ، دور گردن ، زیر بغل و روی شکم

در صورت امکان بازوها را نیز به تخته ببندید .

4- زانوها و مچ پاهای مصدوم را به یکدیگر ببندید .

5- اکنون مصدوم را از اتومبیل خارج کنید ولی مواظب باشید بدنش خم نشود و پیچ نخورد .


بررسی مصدوم در محل حادثه

ابتدا باید یک بررسی سریع پیرامون چگونگی بروز حادثه انجام گیرد ، سپس به ارزیابی مصدوم از سر تا پا پرداخته شود .

بررسی مصدوم دو جنبه دارد : ابتدا وضعیت حیاتی بیمار ، سپس بررسی اجمالی کلیه ی ارگانهای بدن و جستجوی صدمات وارده .

اقدامات حمایتی پایه برای حفظ حیات

باید سه مسئله بسیارمهم یعنی وضعیت بازبودن راه هوایی (Airway) و ضعیت تنفس (Breathing) و گردش خون (Circulation ) یا به اختصار ABC بررسی شود .

باز کردن راه هوایی

پاک کردن مسیر تنفس از هرگونه عامل انسدادی مثل زبان ، لقمه غذا ، لخته خون ، دندان مصنوع و ... الزامی است . مهمترین عامل انسداد راه هوایی در یک مصدوم بیهوش ، زبان است .اولین مانور برای باز کردن راه هوایی یک فرد بیهوش ، خم کردن سر او به طرف عقب و بالا کشیدن گردن است ، به این ترتیب که امدادگر یک دست خود را زیر چانه و دست دیگر را روی پیشانی مصدوم گذاشته سر او را به طرف عقب خم می کند . این مانور سبب بالا کشیدن زبان از دیوواره خلفی حلق شده ، دهان را باز و راه هوایی را آزاد نگه می دارد ، اما در مصدومانی مه احتمال آسیب نخاعی در آنه اوجود دارد به هیچ عنوان نباید مورد استفاده قرار گیرد . مناسبترین روش جهت بازنگه داشتن راه هوایی در مصدوم با آسیب نخاعی مانور کشش فک به طرف جلو بدون خم کردن گردن است .

برقراری تهویه (تنفس مصنوعی )

پس از باز نمودن راه هوایی ، مصدوم را از نظر داشتن تنفس کنتزل کنید و در صورت فقدان تنفس ، تنفس مصنوعی را آغاز نمایید . ساده ترین روش ، تنفس دهان به دهان است ، بینی مصدوم را با یک دست ببندید و با دست دیگر زیر چانه یا زیر گردن او را بگیرید .هنگام دادن تنفس دهان به دهان نباید هیچگونه منفذی برای خروج هوا از اطراف لبها وجود داشته باشد . هنگام دمیدن هوا ، چشم باید به قفسه سینه بیمار باشد ، در صورتیکه قفسه سینه بیمار حرکت نکند ، مجدداً باید به بررسی باز بودن راه هوایی پرداخت .

برقراری گردش خون

توجه به بررسی وضعیت گردش خون ، تنها بعد از اطمینان از تهویه کافی بیمار باید صورت گیرد زیرا جریان خون بدون اکسیژن بی ارزش است . پس از آنکه راه هوایی مناسب فراهم و تنفس مصنوعی آغاز گردید ، باید از طریق کنترل نبض گردن به بررسی وضعیت گردش خون پرداخت و در صورت عدم وجود نبض ، سریعاً ماساژ قلبی را آغاز نمود قلب دارای دریچه هایی است که اجازه عبور خون را فقط از یک سمت می دهند ، فشار آوردن روی قلب باعث به حرکت در آمدن خون در سیستم گردش خون می شود .

ماساژ قلبی

محل جایگزین کردن دستها بسیار مهم است ، ابتدا باید زائده خنجری را لمس کنید و پانه دست خود را 2 تا 4 سانتی متر بالاتر از آن روی استخوان جناغ گذاشته ، دست دیگر را روی دست اول قرار دهید و انگشتان دو دست را در هم فرو برید . نباید نوک انگشتان با قفسه سینه مصدوم تماس پیدا کند . آرنجها باید صاف بوده ، دستها نسبت به بدن مصدوم عمو باشد. قفسه سینه را به نرمب به طرف داخل فشار دهید سپس فشار را قطع نمایید . از فشارهای تیز و سریع اجتناب کنید . عمق فشار در یک فرد بالغ 4 الی 5 سانتیمتر است . در احیای یک نفره باید به ازای هر 15 ماساژ ، دو تنفس کامل به مصدوم بدهید . سپس دوباره شروع به دادن ماساژ نمایید . در احیای دو نفره ، نسبت ماساژ به تنفس 5 به 1 خواهد بود . هر 3 دقیقه نبض گردن را کنترل کنید . نشانه های بهبود عبارتند از : رنگ کبود مصدوم ناپدید شده و پوست رنگ طبیعی خود را باز می یابد ، تنفس و نبض دوباره برقرار می شود . ممکن است مصدوم ناله کرده یا حرکت نماید .

وضعیت بیهوشی

حالت نیمه دمر (وضعیت بهبودی) بهترین حالت قرار گیری برای فردی بیهوش است که تنفس می کشد ، در این حالت گردش خون به خوبی برقرار میشود و مایعات داخل دهان و گلو ، خون ، استفراغ و ترشحات به راحتی تخلیه می شود و بدین ترتیب راه تنفس فرد باز می ماند ، اما اگر مصدومی دچار آسیب دیدگی ستون مهره ها مطرح است این حالت برای او مناسب نیست .

خونریزی خارجی

نباید داخل زخم را بکاوید اگر چیزی در زخم فرورفته است سعی در بیرون آوردن آن نکنید . پانسمانی را که از خون خیس شده است عوض نکنید . به جای انی کار یک پانسمان جدید روی قبلی ببندید . برای بررسی اینکه آیا خونریزی بند آمده است یا خیر پانسمان را بر ندارید . اگر زایده ای روی زخم نشسته است و به نظر نمی رسد که فرو رفته و گیر کرده با احتیاط آن را بزدایید . گاز استریل یا پارچه تمیزی روی زخم بگذارید و مستقیماً فشار آورید تا خونریزی بند آید . اما اگر جراحت در ناحیه چشم است یا با زخمی مواجه هستید که چیزی داخل آن فرورفته و گیر کرده است یا اگر زخم روی سر است و احتمال شکستگی جمجمه می دهید . از این روش استفاده نکنید . عضو دچار خونریزی را بالاتر از سطح قلب نگاه دارید . به شرط آنکه احتمال شکستگی استخوان مطرح نباشد و این کار باعث افزایش درد مصدوم نشود . اگر پس از 15 دقیقه خونریز با روش فشار مستقیم بند نیامد یا اگر زخم آنقدر عمیق و گسترده است که پوشاندن آن با گاز یا پارچه میسر نیست از روش فشار نقطه ای استفاده کنید این کار را با فشار دادن روی سرخرگ اصلی تغذیه کنندده ناحیه مجروح انجام دهید . درعین حال که از روش استفادهمی کنید همچنان به فشار مستقیم روی زخم و بالا نگه داشتن عضو مجروح ادامه دهید

خونریزي داخلی

اگر احتمال خونریزی داخلی را می دهید ، برای جلوگیری از بروز شوک ، مجروح را طاقباز (به پشت ) بخوابانید و پاهایش را 30 سانتیمتر بالا نگه دارید و رویش را با کت یا پتویی بپوشانید اما در شرایط زیر اصلاً این کار را انجام ندهید :اگر احتمال آسیب دیدگی ستون مهره ها برود و نیز اگر مصدوم با این اقدام شما احساس درد یا ناراحتی میکند .


تشخیص بعضی آسیبها توسط علائم ظاهری

شکستگی جمجمه :بیهوش بودن مصدوم ، فرو رفتگی استخوان جمجمه در ناحیه شکستگی ، خروج مایع آبکی از بینی یا گوش ( آبریزش بینی همانند شخصی است که دچار سرماخوردگی شده ) ، نامساوی بودن اندازه مردمک چشمها

شکستگی مهره ها ی گردن :حرکت نکردن دستها در صورتیکه آسیب و شکستگی موضعی وجود نداشته باشد ، از بین رفتن حس ناحیه زیر شکستگی .

شکستگی مهره های کمر:عدم حرکت پاها ، درد در ناحیه پاها ، درد در ناحیه آسیب دیده

خونریزي داخلی : نبض تند ، عطش شدید ، صورت رنگ پریده ، پوست سردو مرطوب


در آوردن کلاه ایمنی

اگر خود مصدوم قادر به در آوردن کلاه ایمنی می باشد بهتر است این کار را خودش انجام دهد . برای در آوردن کلاه ایمنی به دو نفر نیاز است ، یک نفر باید سر و گردن را گرفته و دیگی کلاه را در آورد . دستهای خود را طرفین کلاه ایمنی قرار دهید ، با قرار دادن انگشتان بر روی فک مصدوم ، سر او را ثابت نگه دارید ، نفر دیگر باید بند کلاه ایمنی را باز کند سپس وی باید با یک دست سر مصدوم را در قسمت قاعده جمجمه و گردن و با دست دیگر چانه را نگه دارد . کلاه ایمنی را به عقب بکشید تا چانه و بینی از زیر آن خارج شود کلاه ایمنی را به سمت جلو بکشید تا قاعده جمجمه هم از زیر آن خارج شود حال کلاه را بیرون آورید .

 

 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

افتادن از بلندی
زمین خوردن در منزل ، اعم از افتادن از نردبان ، پشت بام یا پله ها و یا سرخوردن و به زمین افتادن در حمام یا جاهای دیگر ، یکی دیگر از حوادثی است که می تواند مرگ آفرین باشد .
هنگامی که بالای سر فردی که به زمین افتاده و صدمه دیده و یابیهوش شده باشد ، رسید ، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ وجه مصدوم را حتی به منظور راحت تر بودن او ، حرکت ندهید ، زیرا ممکن است به دلیل نامشخص بودن احتمالی آسیبهای وارده ؛ صدمات بیشتری به وی وارد شود . اگر محل یا محلهای صدمه دیده مشخص نیست احتمال آسیب دیدگی گردن ، سریا ستون فقرات را در نظر بگیرید و با احتیاط عمل کید .
برای کمک به بی حرکت ماند سر مصدوم ، از یک پارچه یا پتوی تا شده استفاده نمایید . او را گرم نگهدارید و چیزی برای خوردن یا آشامیدن به وی ندهید . و اگر در محلی خونریزی پدید آمده باشد ، مطابق آنچه که در مورد بروز انواع خونریزی ها گفته شد ، یعنی فشار مستقیم با پارچه یا نوارهای پانسمان عمل کنید .
 ( فردی را که از بلندی افتاده باشد ، به هیچوجه حرکت ندهید و به منظور کمک به بیحرکت ماندن او ، پتو یا پارچه تا شده زیر سرش بگذارید ) او را گرم نگهدارید و چیزی برای خوردن یا آشامیدن به وی ندهید. و اگر در محلی خونریزی پدید آمده باشد ، فشار مستقیم با پارچه یا نوارهای پانسمان ، عمل  کنید



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()