نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

سوختگی
انواع سوختگی ناشی از آتش سوزی ، برق گرفتگی ، و یا ریختن آب جوش که می تواند یکی از آسیبهای خطرناک و مرگ آفرین به شمار آید . علت سوختگی هرچه باشد بدون توجه به میزان آن مراقبت فوری و صحیح از فرد آسیب دیده می تواند در درمانهای بعدی و ترمیم محل سوختگی بسیار مفید و موثر باشد .
تحت هیچ شرایطی نباید بر روی محل سوختگی کره یا مواد روغنی نفتی و یا هر روغن چرب کننده دیگر مالیده شود . درد و سوزش ناشی از سوختگی را می توان با فرو بردن محل سوخته شده در آب خنک ، نه آب یخ ، کاهش داد .
قبل از انجام هر کاری ، باید هر گونه پوشش و لباس و یا جواهر و زینت آلات را از محل سوختگی برداشت یا خارج کرد « به علت متورم شدن احتمالی محل سوختگی » . اگر سوختگی در اثر برق گرفتگی رخ داده باشد ، نباید امکان شکستگی استخوانها و مراقبهای ویژه آن را نیز از نظر دور داشت .
اگر سوختگی به علت تماس بدن با اسید یا سایر مواد شیمیایی سوزنده باشد ، باید بر روی محل سوخته شده با فشار آب تمیز ریخته شود. از دیگر عوامل سوختگی در منازل ریختن آب جوش و آفتاب زدگی را میتوان نام برد .
بطور کلی هیچگاه تاولهایی را که در محل سوختگی پدید می آید ، نترکانید . همچنین لزومی به پانسمان سوختگی های کوچک و کم اهمیت وجود ندارد . در سوختگی های شدیدتر از درجه
۲تا ۳ و زخمهای باز ناشی از سوختن ، محل آسیب دیده را با پارچه تمیز و حتی الامکان با نوار زخم بندی ضخیم ضد عفونی شده بپوشانید . این کار موجب کاهش از دست دادن مایعات بدن می شود . به علاوه ، از رسیدن آلودگی به محل زخم و عفونت احتمالی آن جلوگیری می کند.
مسمومیت
مسمومیت ، یکی دیگر از خطرات و حوادث مهمی است که در خانه مخصوصا برای بچه ها رخ می دهد . مسمومیت های خانگی در اثر عوامل مختلفی بروز میکند ، از مصرف داروهای عوضی گرفته تا انواع  مواد پاک کننده مثل محلول آمونیاک و سفید کننده ها .
اغلب مایعات قابل اشتعالی که در کاراژ یا کارگاهها یافت می شوند مثل بنزین ، نفت سفید و مایعات لکه گیری و رقیق کننده های رنگ نقاشی ، نیز از عوامل موثر در بروز مسمومیت های کشنده به شمار می روند .
چون علائم و اثرات ناشی از انواع مسمومیتها بسیار متفاوت و متنوع است ، هیچ قانون کلی وجود ندارد که طبق آن توصیه شود که آیا شخص مسموم را باید وادار به استفراغ و خارج ساختن ماده سمی کرد یا نه .
معمولا نباید بیمار را تحریک به استفراغ کرد مگر آن که کمکهای پزشکی فوری امکان پذیر نباشد . اگر مسموم هوشیار باشد و هیچگونه تشنج و تکانی در او مشاهد نشود ، خوراندن یک لیوان آب یا شیر به رقیق شدن ماده سمی در بدن وی کمک خواهد کرد ، مخصوصا اگر مدت کوتاهی از مسومیت گذشته باشد .
زغال چوب که از داروخانه ها می توان تهیه کرد در آب نیز برای رقیق شدن به کار می رود .
مسموم در صورت خوردن بیش از حد دارو باید تحریک به استفراغ شود اما زمانی که مسومیت ناشی از بلعیدن مواد اسیدی یا قلیایی و یا تولیدات و مواد نفتی باشد ، انجام این کار صحیح نیست .
هنگام بروز مسمومیت ، مهمترین کار ، تلفن به مراکز اورژانس و امداد است . پس از آن تا رسیدن کمک ، بهتر است در تماس با متخصصین یک مرکز درمان مسمومیت ، راهنمایی های لازم را جهت کمک های اولیه به مسموم از آنان دریافت دارید . همیشه شیشه دارو و یا ماده ای را که موجب مسمومیت می شود و یا برچسسب آن را برای تشخیص بعدی نوع ماده سمی نگهدارید .
اگر مسموم استفراغ کند ، او را به پهلو قرار دهید یا سرش را برگردانید تا راه تنفس او مسدود نگردد و خفه نشود . اگر حالت تشنج به بیمار دست دهد ، سعی نکنید او را مهار نمایید ، تنها پوششهای تنک را از تنش بیرون بیاورید و اشیا تیز را به منظور حفاظت از دسترس وی دور نگهدارید .
یک شیشه قی آور نیز در دسترس داشته باشید اما تا وقتی که از جانب پزشک یا مرکز درمان مسمومیت ، دستور مصرف آن تجویز نشود ، آن را به مسموم ندهید



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

مراقبتهاي اوليه در مواقع بروز حوادث

حوادثی نظیرمسمومیت ، سقوط از بلندی ، خونریزی و نظایر آن ، ممکن است برای هر کس و در هر جا اتفاق بیفتد . درچنین مواقعی همیشه به عنوان اولین عکس العمل برای نجات جان مصدوم ، باید به نزدیکترین سرویس خدماتی اورژانس ، اعم از بیمارستان و یا آتش نشانی ، تلفن کرد .
اما تا رسیدن کمک ، مراقبتهای اولیه صحیح از شخص آسیب دیده ، بدون توجه به میزان سبکی یا سنگینی ظاهری جراحات ، ضروری است و می تواند در بهبود سریعتر آسیبهای وارده و حتی در مرگ و زندگی مصدوم بسیار موثر باشد .

آیا می دانید که اگر کسی مثلا دچار سوختگی شود ویا از پله ها بیفتد ، تا رسیدن پزشک ، چه کمکهایی می توانید به او بکنید ؟ و چه کارهایی نباید بکنید تا صدمات بیشتری به قربانی وارد نیاید؟
در این جا به شمردن برخی از عمومی ترین حوادثی که ممکن است در خانه  یا در کارگاه و یا هر محل دیگر رخ دهد ، شما را با مراقبتهای اولیه لازمی که باید از مصدوم هرحادثه به عمل آید آشنا می سازم  و امیدوارم از این حوادث برای هیچ کس اتفاق نیفتد .



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 

باز کردن دهان:

باز کردن دهان بیماری که دچار عدم پاسخگویی یا کاهش سطح هوشیاری شده برای لرزیابی راه هوایی ضروریست این کار با تکنیک انگشت متقاطع انجام می شود پ بالا وپشت سر بیمار زانو بزنید

۲- انگشت شست واشاره یک دست را به حالت متقاطع روی هم قرار دهید

۳- انگشت شست را روی دندان های پیشین تحتانی وانگشت اشاره را روی دندانهای پیشین فوقانی قرار دهید

۴- برای باز کردن دهان از حرکت قیچی ماننداین دو انگشت استفاده نمایید درون دهان را از نظر وجود استفراغ ـخون –ترشحات دندان شکسته یا اجسام خارجی که می تونانند باعث انسداد راه هوایی شوند مشاهده نمایید.

هر گونه ماده خارجی را از دهان ساکشن نمایید اگر ابزار ساکشن در دسترس نباشد بیمار را به پهلوبچرخانید ( اینکار را تنها در صورتی انجام دهید که هیپگونه شکی به وجود آسیب ستون مهره ها نداشته باشید ) و مایعات را با استفاده از انگشت اشاره و میانی که درون یک پارچه یا گاز پیپیده شده اند خارج نمایید.

اگر می توانید اجسام خارجی مانند غذا دندان شکسته یا دندان مصنوعی را مشاهده کنید دهان را با انگشت اشاره جارو کنید و این مواد را خارج کنید اینکار رابه سرعت انجام دهید بسیار مواظب باشید زیرا ممکن است بیمار دستان شما را گاز بگیرد – عق بزند یا استفراغ نماید

باز کردن راه هوایی با استفاده از مانور سر عقب چانه بالا و مانور باز کردن فک با فشار بطور دستی مانور سر عقب چانه بالا HEAD-TILT-CHIN-LIFT این مانور در افرادیکه مشکوک به آسیب ستون مهره ها نیستیم استفاده می شود.

 روش انجام مانور

 ۱- یک دست خود را روی پیشانی بیمار قرار داده و فشار محکم وبه سمت عقب با کف دست به آن وارد نموده و سر را به عقب بکشید نوک انگشتان دست دیگر را زیر قسمت استخوانی فک تحتانی قراردهید

۲- چانه را جلو بیاورید و ضمن حمایت فک سررا تا حد امکان به عقب بکشید بافت نرم زیر چانه را فشار ندهید زیرا می توناد باعث انسداد راه هوایی شود

۳- فشار روی پیشانی بیمار با دست دیگر را ادامه دهید تا سربه عقب نگه داشته شود

۴- چانه را بالا بکشید تا دندانها نزدیک بهم قرار گیرند

 ۵- اگر بیمار دندان مصنوعی دارد باقی گذاشتن آنها در جای خود احتمال ایجاد انسداد با لبها را کاهش میدهد اگر قادر به مدیریت دندانها نباشیم آنها را خارج می کنیم .

مانور سر به عقب چانه بالا در کودکان وشیر خواران روش انجام مشابه بزرگسالان است با این تفاوت که در شیر خواران سر باید بطور آرامتر به عقب برده شود به دلیل بزرگ بودن سر گاه لازمست که برای باز نگه داشتن راه هوایی بالشی را پشت شانههای بیمار بگذاریم و تنها از انگشت اشاره یه دست برای بلند کردن چانه وفک استفاده می گردد و مراقب باشید تا بافت نرم زیر چانه را نفشارید زیرا باعث انسداد راه هوایی می شود .

مانور باز کردن فک با فشار JAW-THRUST MANEUVER

در صورت شک به آسیب ستون مهره ها سروگردن باید در وضعیت خنثی قرار داده شود و در این وضعیت و در خط وسط حفظ گردند

اینکار بدان معنی است که سر به پهاو نچرخیده به جلو یا عقب خم نشود در این بیماران از مانور بازکردن فک با فشار استفاده می شود مراحل انجا مانور بالای سر بیمار زانو بزنید ارنجهای خود را بر روی سطحی که بیمار روی آن دراز کشیده قرار دهید و دستان خود را در دو طرف سر بیمار بگذارید

۲-زوایای فک تحتانی بیمار در هردو طرف را مشت کنید با هردو دست فک را به جلو بکشید اینکار زبان را به جلو حرکت داده واز راه هوایی دور می زکند در صورت عدم شک به وجود صدمه ستون مهره ها می توان سر را به عقب کشید

۳-درصورت بسته بودن لب ها با انگشت شست خود لب تحتانی را به عقب بکشید کنترل راه هوایی وتهویه اولین وحیاتی ترین اقدام در ارزیابی اولیه هر بیماری است که با او روبرو می شوید انسداد راه هوایی تهدیدی فوری برای حیات بیمار و یک اورژانس واقعی است

.

 علل انسداد راه هوایی عبارتند از: :

 زبان اجسام خارجی تروما اسپاسم وادم حنجره آسپیراسیون زبان شایهترین علت انسداد راه هوایی است اجسام خارجی: قطعات بزرگ غذا که بخوبی جویده نشده اند با گیر کردن در قسمت تحتانی حلق می توانند باعث انسداد راه هوایی فوقانی شوند.

 تروما:

در تروما بویژه زمانی که بیمار هونشیار نیست دندان شل شده استخوانهای شکسته صورت و بافتهای متورم یا کنده شده ممکن است راه هوایی را مسدود کنند اسپاسم وادم حنجره می تواند

بعلت تروما- آنافیلاکسی التهاب اپی گلوت واستنشاق هوای بسیار داغ دود یا مواد سمی است

آسپیراسیون:

مواد استفراغی شایعترین مواد آسپیره شده هستند

علائم ونشانه های انسداد راه هوایی :

- گرفتن گردن با دست

- عدم وجود صداهای تنفسی یل تنفس پر سر وصدا

- عدم توانایی صحبت یا سرفه

- بیقراری نگرانی وگیجی پیشرونده

- سیانوز و عدم پاسخ گویی

- اقدامات اورژانس برای رفع انسداد کامل:

 - استفاد ه از مانور هیم لیخ می باشد

- اگر بیمار ایستاده یا نشسته پشت سر او ایستاده ودستان خود را دور کمر او حلقه کنید آرنج شما باید خارج و دور از دنده ها باشد

- با یک دست دست دیگر را مشت نموده و انگشت شست را در خط میانی شکم کمی بالای ناف در فاصله خوبی از زائده گزیفوئئد بگذارید

- انگشت شست باید به طرف شکم بیمار باشد

- مشت خود را با فشار محکم به سمت درون و بالای شکم بیمار بزنید تا ۵ با ر اینکار را تکرار کنید هر فشار باید مجزا وجداگانه اعمال شود


 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

سیستم تنفسی اکسیژن هوا را طی دم گرفته و وارد خون می نماید سپس خوا این اکسیژن را به سلولهای بدن میرساند سیستم تنفسی به مجاری فوقانی وتحتانی تقسیم می شود.

مجاری هوایی فوقانی شامل:

دهان وبینی حلق اپی گلوت(به صورت دریچه ای عمل می کند که هنگام بلع آب وغذا نای را می بندد) حنجره مجاری هوایی تحتانی تراشه که تحت عنوان نای شناخته می شود برونش ها وبرونشیولها ریه ها ریه ا توسط دو لایه بنام پرده جنب احاطه می شوند در صورت سوراخ شدن این پرده ها درجریان صدمان وارده به قفسه سینه هوا وارد فضای پلور شده وباعث روی هم خوابیدن ریه ا شده و تنگی نفس بسیار شدید برای بیمار ایجاد می کند .

دیافراگم:

عضله ایست که حفره قفسه سینه را از حفره شکمی جدا می سازد وعضله اصلی درگیر در تنفس است در اپر ضربه به دیافراگم در جریان تصادفات یا سایر موارد بیمار دچار نشانه های تنگی نفس شدید می شود .

مکانسیم تنفس:

دم بازدم طی فرایند دم دیافراگم وعضات بین دنده ای منقبض می شوند بدنبال آن هوا از طریق بینی ودهان به درون ریه ها کشیده می شود بازدم: طی بازدم دیافراگم وعضلات بین دنده ای شل می شوند وباعث خروج هوا از ریه ها می شود

هیپوکسی:

در واقع توزیع ناکافی اکسیژن به سلولهاست ودر اپر علل متفاوتی از جمله انسداد راه هوایی تنفس ناکافی-استنشاق گازهای سمی مسمومیت با بعضی داروها مانند مرفین وسکته مغزی –و صدمات قفسه سینه اتفاق می افتد نشانه های هیپوکسی خفیف تا متوسط تاکی پنه(افزایشسرعت تنفس) دیس پنه( تنگی نفس) پوست رنگ پریده وسرد تاکی کاردیا(افزایشضربان قلب) هایپر تانسیون( افزایش فشار خون) بیقراری عدم آگاهی به زمان و مکان سردرد سیانوز یا رنگ خاکستری مایل به آبی نشانه دیررس هیپوکسی است وممکن است در چند ناحیه بدن اتفاق بیفتد سیانوز عمدتا در اطراف لب ودهان واطراف بینی- در بستر ناخنها در ملتحمه(ناحیه قرمز رنگ بین کره چشم و پلکها )- مخاط دهان( بین لبها ولثه و روی زبان) دیده می شود .

در بیماران سیاه پوست بستر ناخنها بیشتر رنگ پریده می شودتا سیانوتیک در بیماران سیاه پوست حتما مخاط دهان یا ملتهمه را از نظر سیانوز بررسی کنید.

 ارزیابی هوایی باز بودن راه هوایی برای تنفس و اکسیژناسیون کافی ضرورت دارد لذا ارزیابی راه هوایی یکی از نخستین اجزاء ارزیابی اولیه بیمار است سطح هوشیاری بله بیمار با وضعیت راه هوایی او تطابق خوبی دارد راه هوایی بیماری که هوشیار وپاسخگوست وبا صدای طبیعی با شما صحبت می کند باز است .

بیماری که دچار کاهش سطح هوشیاری است یا دچار عدم چاسخگویی کامل است معمولا نمی تواند راه هوایی خود را حفظ نماید ودر معرض انسداد یا بسته شدن راه هوایی قرار دارد زبان شل شده به عقب بر می گردد و حلق را می بندد همچنین ممکن است راه هوایی بر اپر صدماتی چون سوختگی وتروما به بافت نرم صورت ومجاری هوایی فوقانی دچار انسداد گردد

صداهای ذیل صداهایی هستند که انسداد راه هوایی را نشان میدهند:

خر خر کردن قار قار کردن(شبیه صدای قار قار کلاغ) استریدور یک صدای خشن وپر طنین که طی دم شنیده می شود و مشخصه انسداد شدید مجاری هوایی فوقانی به دلیل ادم حنجره است .


 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

چگونگی برخورد با افراد مسموم شده با گاز منواکسید کربن:    

۱- فرد مسموم را  از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید .

۲-   یقه پیراهن و کمربند و لباس های تنگ افراد مسموم را باز کنید

۳- درصورت امکان اکسیژن دهی به فرد مسموم شده

۴ –  باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده، قرار گرفتن در محیط باز و  به این افراد از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

علائم مراحل پایانی و نزدیک به مرگ :

کبودی دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان از علایم پایانی مسمومیت با گاز CO به شمار می‌روند که در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می‌کند.

گروه های  در معرض خطر :

تمامی افراد در معرض خطر قرار دارند ولی کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتری با منواکسید کربن هستند و علایم مسمومیت در آنها سریع و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود. همچنین غلظت گاز منواکسید کربن در فضای اتاق در ایجاد مسمومیت بسیار موثر است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن:

علائم مسمومیت با منواکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری های مختلفی دیده می شود . متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده اند. سعی در خوابیدن می کنند .ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می‌دهد.

۱- سردرد

۲- ضعف جسمانی

۳- سرگیجه و بی قراری

۴-  تهوع و استفراغ

۵- خمیازه کشیدن بیش از حد

۶ –  کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها هستند

۷ – حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌روند. چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.



:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 443
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود و دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است. همچنین داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد. فراموش نکنید استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌کند.

پیشگیری از مسمومیت با گاز CO بسیار ساده است

۱-  استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است و بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید گاز CO جلوگیری نمی‌کند.

۲-  کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود .

۳-  دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگازهای سمی ازدودکش است دراین صورت باید ضمن رفع نقص ، به طور موقت با بازکردن قسمتی ازدریا پنجره تهویه درمحیط ایجاد نمائید.

۴-  همچنین داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.

۵-  رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید تعمیر و سوخت رسانی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده وتولید گاز منواکسید کربن کند.

۶- در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

۷-  از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری کرد.

۸- شومینه مشترک برای چند واحد در صورت کوچک بودن سایز مجرای خروجی و لوله کشی آن باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل آپارتمان در شومینه خاموش طبقات بالاتر می گردد.

۹ – انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر ازسطح بام وحداقل یک متر ازدیوار جانبی بام فاصله داشته ودارای کلاهک مخصوص (به شکل H ) باشد.

۱۰ – دودکش واتصالات آن باید ازجنس مقاوم وبدون هیچگونه منفذ یا نشتی درسرتاسر آن باشد و به کارگیری لوله های آکاردئونی آلومینیومی مجاز نیست.

۱۱ – شیب لوله های افقی درداخل واحدها باید مثبت و روبه بالا وارتفاع عمودی لوله دربیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

۱۲ – قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر ازقطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

۱۳ – اگر فضای خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درزبندی وبستن منافذ به منظور جلوگیری ازاتلاف حرارتی بلاملانع می باشد.

۱۴ – درصورتیکه ازبخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتما مختصری تهویه ازطریق درب یا پنجره درفضا ایجاد نمائید وازدرزبندی وبستن کامل منافذ خودداری کنید.

۱۵ – ازقراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خود داری کنید.

۱۶- از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ویا دارای نقص دردودکش جدا خودداری کنید.

۱۷- آب گرمکن های دیواری گازی اگر به مدت طولانی روشن باشند خطرناک می شوند.

۱۸- به کارگیری آب گرمکن های دیواری درفضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا ، مجاز نیست.

۱۹- هروسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل ومنتهی به فضای بیرون باشد.

۲۰- سرتاسر مسیر دودکش هارا به منظور اطمینان ازهدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون کنترل واطمینان حاصل کنید.

۲۱ – هیچگاه از کباب‌پز یا منقل را درون خانه، گاراژ یا محوطه بسته استفاده نکنید.

۲۲- هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی که فاقد دودکش است، درون خانه، به خصوص هنگام خواب استفاده نکنید.

۲۳ – درون خانه، به خصوص در محل خواب‌تان دستگاه هشدار مونوکسید کربن نصب کنید.

۲۴- تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی تجربه و یا نصب آنها توسط افراد خانواده باعث ایجاد خطر می‌شود




:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 911
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

ايست قلبي و تنفسي :

 

ایست قلبی و تنفسی : منظور از ایست قلبی ، حالتی است که ضربان قلب کاملاً از بین می رود و منظور از ایست تنفسی ، از کار افتادن تنفس خودبخودی در فرد می باشد . این حالات می تواند به دنبال سکته قلبی ، شوک ، خونریزی های بسیار شدید ، گیر کردن اجسام خارجی در حلق ، غرق شدگی ، برق گرفتگی و … رخ دهد .

اقدامات اولیه :

چنانچه پس از وقوع ایست قلبی – تنفسی در کمتر از ۴ الی ۶ دقیقه به فرد مصدوم رسیدگی شود و عملیات احیاء وی شروع گردد ، شانس زنده ماندن وی بالا خواهد رفت . قل از شروع عملیات احیاء قلبی – ریوی ، باید مطمئن شد آیا فرد وقاعآق دچار ایست قلبی – ریوی شده است یا خیر ، چرا که انجام عملیات احیاء قلبی – ریوی بر روی فردی که دچار ایست قلبی نشده باشد ، می تواند منجربه ایست قلبی و مرگ وی شود .

جهت اطمینان از ایست تنفسی با مشاهده حرکات تنفسی قفسه سینه می توان به وجود تنفس در مصدوم پی برد و یا می توان گوش یا گونه خود را نزدیک دهان وی قرار دهد تا صدای تنفس وی را شنید یا جریان آن را حس کرد . سپس نبض بیمار را بررسی نمود .

بهترین محل نبض در بچه های کوچک ، نبض شریان رانی است که در ناحیه کشاله ران لمس می شود وبهترین محل نبض در بچه های بزرگتر و بالغین نبض گردنی است که در ناحیه گردن و پشت نای قرار دارد . لمس نبض باید با دو انگشت نشانه و میانی صورت گیرد در صورتی که هیچ گونه نبضی احساس نشد و یا مصدوم تنفس خودبخودی نداشت

 

عملیات احیاء باید مطابق دستور ذیل انجام شود :

 

۱. بیمار را به پشت خوابانده ، وی را به آرامی تکان داد تا پاسخش به تحریک مشخص شود.

۲.  اگر بدون پاسخ بود ، راه های تنفسی وی چک شود . چنانچه راه تنفسی بسته است ، با کمک انگشت راه تنفسی وی باز شود و چنانچه راه تنفسی باز بود ولی نفس نمی کشید ، تنفس مصنوعی شروع شود .

۳. گردن وی را به جلو و سر او را به عقب خم نمایند .

۴. دو تنفس مصنوعی مناسب دهان به دهان به وی داده شود .

۵.  نبض های وی لمس شود . اگر ضربان نبض ها لمس شد . باید به تنفس مصنوعی ادامه داد و اگر لمس نشد ، ماساژ قلبی را شروع کرد .

۶.  جهت انجام ماساژ قلبی باید دست چپ خود را به حالت ضربدر بر پشت دست دیگر گذاشته ، پاشنه دست راست را بر روی جناغ سینه به اندازه دو بند انگشت بالاتر از محل دو شاخه شدن جناغ قرار داد . آرنج ها نباید خم شوند و به کمک وزن بدن ، یک فشار محکم به قفسه سینه وارد شود تا جناغ سینه به اندازه تقریب ۴ الی ۵ سانتیمتر داخل برود .

تعداد ماساز قلبی باید حدود ۸۰ بار در دقیقه باشد و به ازاء هر ۱۵ ماساژ قلبی باید ۲ تتفس مصنوعی با روش دهان به دهان داده شود . در صورتی که فرد دیگری به امدادگر کمک می کند ، باید به ازاء هر ۵ ماساژ قلبی فرد دوم ، یک تنفس مصنوعی به وی بدهد .

۷. پس از گذشت یک دقیقه عملیات به مدت ۵-۴ ثانیه جهت لمس نبض گردنی متوق نمود . اگر نبض لمس شد ، ماساژ قلبی را قطع نموده و چنانچه تنفس هم برقرار شده ، تنفس مصنوعی را متوقف کرد . در صورت عدم لمس نبض و عدم برقراری تنفس خودبخودی ، باید ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی را مجدداً شروع کرد و هر۳ دقیقه یک بار ، جهت لمس نبض ها به مدت ۵-۴ ثانیه عملیات را متوقف نمود .

 

نکات مهم :

 

۱. فرد را نباید روی سطح نرم تشک و تختخواب خواباند ، بلکه سطح سختی مثل کف اتاق بهتر است .

۲. در تنفس دهان به دهان ، باید بینی مصدوم را با دو انگشت خود بست ، تا هوایی که به ریه هایش دمیده می ود . مستقیماً از آن خارج نشود .

۳.موقعیت سر و گردن را باید درست تنظیم کرد .

۴. طی عملیات احیاء یک نفر را جهت خبرکردن اورژانس یا پزشک مأمور نمود .

۵. باید دهان فرد کمک کننده با دهان مصدوم کاملاً مماس باشد ، تا هوایی از بین انها خارج نشود .

۶. عملیات احیاء‌را باید تا زمانی که یک فرد با تجربه یا پزشک بر بالین بیمار برسد و یا تا زمانی که وی به درمانگاه منتقل شود ، ادامه داد .

 

چنانچه مصدوم مشکوک به ضایعه نخاعی است باید سر را مختصری به عقب کشیده ، به آرامی کمی به عقب خم نموده – سپس تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی را ادامه داد .





:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

گاز منو اکسید  کربن

گاز منو اکسید کربن بی رنگ و بی بو بوده که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می شود.


 



:: موضوعات مرتبط: مطالب آموزشي جديد , ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 25 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

سرپرست جمعيت هلال احمر اقاي رحيم رحيمي




آقاي  رحيم رحيمي (سرپرست جمعيت هلال احمر شبستر ) سابقه فعاليت درخشان در واحدهاي ميانه و تبريز را دارا بوده اند و هم اكنون سرپرست جمعيت هلال احمر شبستر مي باشند .

شماره تلفن مستقيم جهت ارتباط با رياست  :2223011 با پيش شماره 0471 مي باشد .

 



:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 56
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 24 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 دو هزار نفر از اعضای سازمان پیشاهنگان هلال سرخ امروز جمعه فعالیت خود را همزمان با نخستین روز از هفته هلال ‌احمر آغاز کردند.

رئیس سازمان جوانان هلال ‌احمر در این مراسم گفت : نهضت پیشاهنگان هلال احمر نخستین‌ بار در کشور و پس از سه دهه از گذشت انقلاب اسلامی ایران آغاز به کار می کند.
محمود مظفر افزود:در این طرح از تجربه پیشاهنگی کشورهای لبنان ، فرانسه ، ژاپن و تایلند استفاده کردیم .

وی افزود : طرح نهضت پیشاهنگان هلال احمر با رویکرد ایمان به خدا، ادب، پاکی و مهربانی، صداقت و خدمات عام المنفعه و دینی در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به ترتیب با شعار «محبت کن» ، «خدمت کن» و «آماده باش» فعالیت خود را آغاز می کند. 

مظفر، پیشاهنگی را زندگی در شرایط سخت، کویرنوردی، کوهپیمایی، جهت‌یابی در صحرا و زندگی با کمترین امکانات بیان کرد و افزود : اعضای این سازمان عملیات امداد ونجات را در حوادث و نحوه آشنایی با بحران‌ها و مقابله و پیشگیری آموزش می‌بینند.
رئیس سازمان جوانان هلال‌احمرگفت:‌ سال گذشته طرح غنچه‌های هلال احمر را در مهدهای کودک ایجاد و امسال طرح پیشاهنگان هلال احمر را اجرا کردیم .
مظفرتاکید کرد : نهضت پیشاهنگان هلال احمر برای آماده سازی و تربیت فرزندان میهن بوده است و خیزشی برای امداد و خدمت رسانی به همنوعان به حساب می‌آید و اموزش و پرورش، رسانه‌ها و سایر نهادهای مرتبط نیز باید نقش خود را در این عزم ملی ایفا کنند.

 اسامي پيشاهنگان جمعيت هلال احمر شبستر

1. خانم سعيده صفي زاده

2. خانم حميده صفي زاده

3. خانم ليلا عبدي

4. خانم الناز ظهري



:: موضوعات مرتبط: پيشاهنگان هلال احمر , ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 45
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 22 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 بروشور آشنايي با سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر
تعاريف، وظايف و حقوق اعضاو داوطلبان جمعيت هلال احمر
     جمعيت‌هاي ملي هلال احمر و صليب سرخ در سراسر جهان وظيفه دارند براساس اصول هفتگانه نهضت بين المللي صليب سرخ و هلال احمر (انسانيت، بي‌غرضي، بي‌طرفي، عدم وابستگي، خدمات داوطلبانه، يگانگي و جهانشمولي) نسبت به ارايه خدمات انسان دوستانه و حمايت از مددجويان اقدام نمايند.
داوطلبان جمعيت هلال احمر
     اشخاصي هستند كه به اصول جمعيت احترام گذاشته و در قالب گروه‌هاي داوطلبي مهارت، هدايت، حمايت و   مشاركت به صورت سازماندهي شده خدمات مربوطه را ارايه مي نمايند.
اعضاي جمعيت هلال احمر
اشخاصي هستند كه متعهد به اصول بنيادين جمعيت و نشر آن بوده و از اساسنامه پيروي و نسبت به اجراي مصوبات مجمع عمومي و شوراي عالي جمعيت اقدام نمايند.
سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر
    سازمان داوطلبان به منظور احيا و تحقق اصل خدمات داوطلبانه، با هدف حمايت از اقشار آسيب‌پذير از طريق سازماندهي و بهره‌گيري از توان و مساعدت افراد و اقشار توانمند در سال 1338 تشكيل گرديده است و تاكنون خدمات متنوعي چون: كمك به درمان بيماران محروم، حمايت از كودكان آسيب‌ديده و باقيمانده از حوادث و سوانح، كمك به آسيب‌ديدگان باقيمانده از زلزله، سيل و ساير بلاياي طبيعي، مشاركت در جذب كمكهاي مردمي براي جبهه هاي جنگ و ... را ارايه نموده است.



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 384
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : 22 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

نهضت جهاني صليب سرخ و هلال احمر در سال 1862 ميلادي با پيشنهاد هانري دونان سوئيسي و با هدف اوليه كمك به مجروحان جنگي شكل گرفته بود.

يك سال بعد نيز 16 كشور در ژنو گردهم آمدند و با انتخاب نشان مشترك صليب سرخ به اين نهضت پيوستند.13 سال بعد، دولت وقت عثماني به اين نهضت پيوست و نشان هلال سرخ را براي خود برگزيد كه پس از آن از طرف كشورهاي اسلامي نيز پذيرفته شد.

در سال 1301 هجري شمسي مطابق با 1922 ميلادي حكومت وقت ايران آمادگي خود را براي پيوستن به نهضت جهاني صليب سرخ و هلال احمر اعلام كرد.

پس از انقلاب اسلامي نيز جمعيت هلال احمر ايران، با پيشينه پرافتخاري كه از بدو تاسيس خود داشت از محك آزمون هاي دشوار سربلند بيرون آمد. زلزله منجيل و رودبار در شمال ايران و زلزله هولناك و ويرانگر در بم كرمان، دركنار صدها حادثه ديگر چون سيل و زلزله و نيز امدادرساني به آوارگان ناشي از هشت سال جنگ تحميلي عراق به ايران، ظرفيت بالا و توانمندي قابل توجه جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران را در خدمت رساني به آسيب ديدگان در داخل و خارج از كشور پهناور به اثبات رساند و توجه و تحسين مجامع بين المللي را برانگيخت.جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران وظايف عمده اي را در سطح ملي و بين المللي برعهده دارد و مي كوشد تا به اهدافي كه در اساسنامه اين  جمعيت آمده است جامه عمل بپوشاند.

اين اهداف عبارتند از: تلاش براي تسكين آلام بشري، تامين احترام انسانها و كوشش درجهت برقراري دوستي و تفاهم و صلح پايدار ميان ملت ها و حمايت از زندگي و سلامت انسانها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعيض ميان آنها.

جمعيت هلال احمر در حال حاضر در زيرمجموعه خود چهار سازمان فعال و گسترده را در زمينه هاي مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكي، يك معاونت در زمينه خدمات درماني و توانبخشي، يك شركت در زمينه توليد محصولات نساجي، يك مؤسسه علمي كاربردي و يك مركز ارائه خدمات بهداشتي و درماني به حجاج و زائران عتبات عاليات و سوريه را مديريت مي كند.همچنين دبيرخانه كميته ملي حقوق بشردوستانه جمهوري اسلامي ايران نيز با محوريت جمعيت هلال احمر فعاليت مي كند.

 



:: موضوعات مرتبط: واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 1170
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 22 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

با جوانان / برای جوانان / سازمان جوانان جمعیت هلال احمر

 

اولین اساس نامه سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در چهاردهم آبان ماه سال 1326 شمسی ، به تصویب رسید . در این زمان وزارت فرهنگ و هنر با همکاری جمعیت شیر و خورشید سرخ ، تشکیلاتی را ایجاد کرد تا بر اساس آن فعالیت جوانان در «جمعیت» با توجه به اهداف خدمت به همنوع ، بالا بردن سطح بهداشت فردی و اجتماعی و ایجاد و توسعه دوستی و تفاهم بین المللی ، سازماندهی یابد . محوریت فعالیت های این تشکیلات را بخش دانش آموزی تشکیل می داد .

 



:: موضوعات مرتبط: واحد جوانان جمعيت هلال اجمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 965
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 22 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

اين مراسم توسط واحد داوطلبان و جوانان جمعيت هلال احمر شبستر اجرا گرديد و از مسئولين دعوت شده با شربت و خرما پذيرايي شد هزينه اين طرح بالغ بر 3.000.000 ريال بوده است .



:: موضوعات مرتبط: واحد داوطلبان جمعيت هلال احمر شبستر , واحد جوانان جمعيت هلال اجمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : 20 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت



اجراي مانورهاي نمايشي توسط امداد گران زحمتكش جمعيت هلال احمر شهرستان شبستر در سال 89




:: موضوعات مرتبط: عملكرد تصويري واحد امداد و نجات جمعيت هلال احمر شبستر , ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 19 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

 

 

برگزاري دوره هاي آموزشي كمكهاي اوليه در چندين دوره ي مستمر

 



:: موضوعات مرتبط: عملكرد تصويري واحد آموزش دوره هاي عمومي و تخصصي , ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : 19 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

علاقه منداني كه داراي مدرك دوره عمومي كمكهاي اوليه هستند مي توانند با مراجعه به مركز و تكميل فرم ثبت نام و ارائه مدارك زير ثبت نام فرمايند .

1. دو قطعه عكس 3*4 پشت نويسي شده

2.يك برگ كپي شناسنامه

3. يك برگ كپي كارت ملي

4.تكميل فرم ثبت نام

5. كپي مدرك دوره عمومي

6. مبلغ 20.000 ريال (دوهزار تومان )شهريه كلاس ها

شما براي كسب اطلاع بيشتر مي توانيد با شماره 2223011 تماس حاصل فرمائيد .



:: موضوعات مرتبط: واحد آموزش دوره هاي عمومي و تخصصي , ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : 19 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : گروهی از داوطلبان جمعیت

علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام در دوره هاي كمكهاي اوليه با ارائه مدارك زير به مركز مراجعه كرده و با تكميل فرم ثبت نام در كلاسها شركت كنند .

1. دوقطعه عكس 3*4 پشت نويسي شده

2.رونوشت شناسنامه

3. يك برگ كپي كارت ملي

4.تكميل فرم ثبت نام

5.مبلغ 20.000 ريال (دوهزار تومان )شهريه كلاس ها

براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 04712223011 و 04712223010 تماس حاصل فرمايند .

 



:: موضوعات مرتبط: واحد آموزش دوره هاي عمومي و تخصصي , ,
:: بازدید از این مطلب : 387
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : 19 آبان 1389 | نظرات ()